Szkoła Podstawowa Im. Porucznika Pilota Franciszka Surmy w Gołkowicach
Uczniowie klas IIa i IIb naszej szkoły dołączyli do inicjatywy promującej programowanie i umiejętności cyfrowe w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania CodeWeek 2019. Inspiracją do podjęcia tego wyzwania jest udział w Ogólnopolskim Programie Uczymy Dzieci Programować, który drugoklasiści realizują podczas codziennych zajęć w ramach prowadzonej innowacji „Zabawy z programowaniem”.
Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność i współpracę a poprzez programowanie i inne działania związane z technologią, wprowadzamy dzieci w świat programowania i nowych technologii. Akcja co roku organizowana jest na terenie całej Europy.
Klasy drugie zgłosiły i wykonały 10 zadań zasugerowanych przez organizatorów Edu Sense. Uczniowie poznali historię i cele CodeWeek'u, odkodowywali rysunki, szukali kodów w codziennym życiu, bawili się w zakodowaną gimnastykę, zamienili się w tajnych agentów i łamaczy szyfrów, tworzyli muzykę zakodowaną symbolami, rozwiązywali matematyczne łamigłówki, wyznaczali współrzędne i układali obrazki na macie wg podanych koordynatów, budowali lustrzane odbicia i symetrie, stworzyli wirtualny sad z wykorzystaniem puzzli AR, poznali aplikację Scratch Junior, wspólnie stworzyli makietę do baśni o Czerwonym Kapturku. Za każde zrealizowane wydarzenie otrzymaliśmy Certyfikat European Comission Europe Code Week.
[treść generowana dynamicznie]
Programowanie to umiejętność, którą powinno posiadać każde dziecko XXI wieku.
Najmłodsi też programują!
Nowy rok szkolny zaprosił drugoklasistów w całoroczną podróż, pełną wyzwań i niespodzianek. Uczniowie klas IIa i IIb uczestniczą od września w innowacji pedagogicznej „Zabawy z programowaniem” przygotowanej i prowadzonej przez wychowawczynie Anitę Kurasz i Katarzynę Krzeszowską.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest nauczenie dzieci rozwiązywania problemów za pomocą wymyślonego przez nich sposobu czyli algorytmu. Uczniowie już od pierwszych lat szkoły podstawowej powinni uczyć się kodowania oraz takiego rodzaju rozumowania, które prowadzi do rozwiązywania problemów. Rozwijają wtedy myślenie kreatywne i doskonalą umiejętności analityczne. Od prostego rytmu czy kodu do programu komputerowego prowadzi prosta droga. Im wcześniej dziecko nią podąży tym prędzej i łatwiej odniesie sukces. Uczniowie bawiąc się wymyślają animacje i nawet nie wiedzą, że tworzą program komputerowy. Uczą się rozwiązywać problemy przy użyciu komputera, a w dzisiejszych czasach i tych nadchodzących to bezcenna umiejętność. Do tego jeśli nauka programowania odbywa się w zespole, to ma dodatkowe wartości, bo uczy pracy w grupie, współdziałania.
Drugoklasiści bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, ponieważ są prowadzone w formie zabawy z użyciem maty edukacyjnej, kolorowych kubeczków do kodowania oraz tabletów. Przed nimi wkrótce najciekawsza część zajęć z robotyki, gdzie nauczą się budować roboty i programować je z wykorzystaniem klocków Lego WeDo oraz aplikacji Scratch Junior.
W ramach zajęć uczniowie biorą udział w programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”, a od dnia jutrzejszego w CodeWeek czyli Europejskim Tygodniu Kodowania.
Mamy nadzieję, że realizując program „Zabawy z programowaniem”, nauka będzie dla każdego dziecka przygodą, zabawą i przyjemnością.
[treść generowana dynamicznie]
Czytanie pełni niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka - pobudza wyobraźnię, uczy samodzielnego myślenia, ćwiczy pamięć i koncentrację. Pasję do czytania trzeba zaszczepiać od najmłodszych lat.
Biblioteka szkolna zorganizowała w dniach od 27 września do 2 października „Dzień Głośnego Czytania” dla klas I-III. Dzieci brały udział w zajęciach w bibliotece szkolnej, na których poznały nowe przygody Gangu Słodziaków oraz dowiedziały się, co to są działania proekologiczne oraz co to jest recycling.
Jak dowodzą psychologowie, nowy nawyk wyrabia się w ciągu 21 dni, jeśli jest on stale praktykowany. Dlatego też uczestnicy zajęć otrzymali dzienniczki czytania. W dzienniczku znajduje się 21 miejsc na podpisy rodzica, a następnie na naklejki od bibliotekarza, które uczeń powinien otrzymać w nagrodę za głośne czytanie z rodzicem. Wystarczy, że rodzic będzie czytał głośno dziecku przez minimum 10 minut - lub, jeśli pociecha umie czytać samodzielnie, wysłucha jej czytania.
W nagrodę za zebrane 21 naklejek i wypełnienie całego dzienniczka postępów czytania,wśród uczestników zostaną rozlosowane 4 książki „ Gang Słodziaków. Przyjaciele mogą wiele, czyli magia z leśnej polany” oraz 4 duże pluszaki- Słodziaki.
Dzieci zostały zachęcone do wykonania z odpadów (plastikowe butelki, nakrętki, kubeczki, rureczki, patyczki, szyszki, kartoniki, gazety itd.) postaci Słodziaków lub dużego drzewa z leśnej polany. Wśród dzieci, które przyniosą do biblioteki wykonane prace plastyczne zostanie rozlosowanych 6 małych pluszaków -Słodziaków. Liczymy na kreatywność dzieci i pomoc rodziców. Życzymy miłego spędzenia czasu przy wspólnym czytaniu oraz przy twórczej pracy plastycznej.
Zakończenie akcji i rozlosowanie nagród odbędzie się pod koniec października w bibliotece szkolnej. Fundatorem nagród jest sieć sklepów Biedronka.
[treść generowana dynamicznie]
Teresa Błasiak- opiekun biblioteki
W poniedziałek 16 września obchodziliśmy Światowy Dzień Kropki. Z tego powodu zaprosiliśmy wszystkich uczniów klas I-III do wspólnej zabawy, zwracając uwagę na to, że każdy ma jakiś talent, wystarczy tylko w siebie uwierzyć.
Obchodzony 15 września Dzień Kropki to wielkie święto kreatywności, pokonywania ograniczeń, umacniania wiary we własne siły. Co roku gromadzi miliony dzieci i nauczycieli wokół historii Vashti, bohaterki "Kropki" Petera Reynoldsa. "Kropka" to napisana oszczędnym językiem i pięknie zilustrowana historia dziewczynki, która nie wierzy w własne możliwości. Ta opowieść poruszyła serca wielu dorosłych, którzy czytając ją swoim dzieciom, uczniom, rozmawiają o talentach drzemiących w każdym z nas. Książka odniosła niebywały sukces i stała się inspiracją do zorganizowania Międzynarodowego Dnia Kropki (International Dot Day). Najmłodsi uczniowie naszej szkoły zainspirowani opowiadaniem o Vashti tworzyli swoje kropkowe dzieła sztuki. Mnóstwo kolorowych krop, kropek, kropeczek zagościło w naszej klasie. Najważniejsza jednak w tym dniu była radość dzieci, wynikająca z tego, że za sprawą małej kropki mogli stać się wielkimi artystami.
[treść generowana dynamicznie]
W poniedziałek 2 września 2019 r. uczniowie klas pierwszych naszej szkoły złożyli uroczyste ślubowanie i zostali oficjalnie przyjęci do grona społeczności uczniowskiej. Najmłodszych uczniów naszej szkoły oraz ich rodziców powitała Pani Wicedyrektor Edyta Bebek, która życzyła wszystkim wielu sukcesów i zadowolenia w nadchodzącym roku szkolnym.
Po części artystycznej, na którą złożyły się wiersze i piosenki w wykonaniu klasy IIb oraz chórku szkolnego, nastąpiło długo oczekiwane pasowanie. W podniosłym nastroju, przed pocztem flagowym, pierwszoklasiści ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swoim zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po złożeniu ślubowania Pani wicedyrektor dokonała symbolicznego pasowania na ucznia. Był to niezwykły moment dla uczniów, ich rodziców. Dyplomy z życzeniami wręczyły dzieciom wychowawczynie klas Panie Aneta Domagała oraz Justyna Wrodarczyk. Najmilszą chwilą dla dzieci było wręczanie rogów obfitości ufundowanych przez rodziców.
W nowym roku szkolnym życzymy uczniom oraz nauczycielom wielu sukcesów i satysfakcji!
[treść generowana dynamicznie]