Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/ Tydzień Biblioterapii

 Tydzień Biblioterapii

29 Listopada 2022
 Tydzień Biblioterapii

14 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień Biblioterapii. To dzień, w którym  szczególnie chcemy zwrócić uwagę na ważną rolę biblioterapii w modelowaniu dobrego, szczęśliwego życia. Literatura terapeutyczna wpływa na stan wiedzy o uczuciach i o odczuciach, na kształtowanie postaw, zachowań, na budowanie dobrych relacji społecznych, na kształtowanie świadomości o różnych sposobach rozwiązywania problemów natury psychicznej. 
W związku z tym w naszej szkole w poszczególnych klasach przez cały tydzień odbyły się warsztaty, których celem było rozwijanie umiejętności budowania właściwych relacji rówieśniczych, przeciwdziałanie przemocy, wykluczeniu z grupy społecznej oraz właściwe rozpoznawanie i nazywania emocji u siebie oraz innych osób. Zajęcia przygotowały oraz przeprowadziły Panie: Aleksandra Bujek- bibliotekarka oraz Monika Herman i Karolina Durka- pedagodzy specjalni. 
W klasach I-II uczniowie zostali zapoznani z opowiadaniem pt. „Gucio się cieszy”. Dzieci dowiedziały  się czym są emocje, skąd się biorą oraz uczyły się właściwego ich nazywania. Rozmawiano również o tym w jaki sposób możemy wyrażać nasze emocje, aby były akceptowane społecznie. 
Uczniowie z klas III-VI mieli okazję wysłuchać fragmentu opowiadania na temat przemocy w szkole Zöller, E. „Gruba Zuza, czyli jak radzić sobie ze złością”. Zapoznano ich z pojęciem „dręczenie” oraz jego przejawami.  Uświadomiono uczestników jak uczucia może odczuwać osoba dręczona, a także, że na takie przejawy niewłaściwego zachowania należy reagować. Wzmocniono u uczniów poczucie pewności siebie oraz umiejętność zwracania się o pomoc. 
Z kolei uczniowie klasy VIII poznali opowieść Hakuina, mistrza zen z XVIII „Michał. Bajki filozoficzne”. Celem zajęć było uświadamianie uczniom roli uczuć w życiu człowieka, kształcenie umiejętności wyrażania nastroju poprzez mimikę, gesty , oswojenie uczniów z pojęciem i zjawiskiem złości, smutku, stresu, uświadamianie uczniom możliwości radzenia sobie ze „złymi” emocjami oraz ukazanie sposobów wpływania na emocjonalność człowieka. 

Karolina Durka, Monika Herman, Aleksandra Bujek

do góry