Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Lapbook, a może książka w pudełku? - kreatywne omawianie lektury w klasach II

Lapbook, a może książka w pudełku? - kreatywne omawianie lektury w klasach II

14 Maja 2023

Czy omawianie lektur musi być nudne? Oczywiście, że nie. Przekonali się o tym uczniowie klas drugich.  
Lektura ” Zaczarowana zagroda” Aliny i Czesława Centkiewiczów zainspirowała uczniów do wykonania lapbooków o pingwinach.  Lapbook, czyli książka na kolanach, zawiera mnóstwo materiałów poukrywanych w okienkach, kieszonkach, mini książeczkach, które można rozkładać i otwierać. Nasze pingwinkowe lapbooki, zapoznały dzieci z krajobrazem, zwierzętami i ptakami żyjącymi na biegunie południowym, cyklem rozwojowym pingwina, pracą polarnika oraz z innymi ciekawostkami. Efektem końcowym było wykonanie zagrody ze styropianu oraz całego stada Pingwinów Adeli z Elegancikiem na czele.

Uczniowie trzymający lapbooki

Dziewczynki z z rozkładanymi książeczkami

Dziewczynki z rozkładanymi książeczkami

Dziewczynki z wykonaną ze styropianu zagrodą pingwinów

hłopcy z wykonaną ze styropianu zagrodą pingwinów

„Cukierku, ty łobuzie”, książka autorstwa Waldemara Cichonia, wzbudziła w dzieciach wiele emocji. Aby urozmaić działania, tym razem sięgnęliśmy po lekturowe Leporello. Przygody Marcela i jego niesfornego kota opracowaliśmy w formie książeczki harmonijki.  Otwieranie poszczególnych stron i zarazem zamykanie innych to odkrywanie tajemnic kryjących się  w treści lektury. Do tego dużo kreatywności podczas czytania, pisania i dyskusji.

Uczniowie trzymający rozkładane książeczki

Dziewczynki z rozkładanymi książeczkami

Chłopcy z rozkładanymi książeczkami

Z racji, że omawianie lektur w formie lapbooków i rozwijanych książeczek sprawiało naszym uczniom dużo radości, „Calineczkę” Hansa Christiana Andersena postanowiliśmy omówić również w sposób niekonwencjonalny - „zamknąć” ją w kolorowym pudełku. Zgodnie z otrzymaną instrukcją, dzieci gromadziły w przygotowanych pudełkach wszystkie karty pracy, ilustracje wykonywane na lekcjach oraz przedmioty, które kojarzyły się im z lekturą. Dzieci miały bardzo ciekawe pomysły i bardzo różny sposób myślenia, co widać na załączonych zdjęciach.

Uczniowie wykonujący lekturę w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Uczniowie z lekturą w pudełku

Katarzyna Krzeszowska, Anita Kurasz

do góry