Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Międzygminna debata oksfordzka na temat edukacji zdalnej w dobie koronawirusa

Międzygminna debata oksfordzka na temat edukacji zdalnej w dobie koronawirusa

8 Marca 2021

Czas przemija, wypowiedziane słowo pozostaje.

Lew Tołstoj

23 lutego 2021 roku o godzinie 13:00 na platformie Teams zostały  wypowiedziane słowa przez uczniów klas szóstych i siódmych  podczas debaty oksfordzkiej , które odbiły się szerokim echem…

 W ramach projektu odbyła się międzygminna debat oksfordzka  na temat zdalnej nauki w dobie koronawirusa między Szkołą Podstawową w  Gołkowicach a szkołą Podstawową w Rogowie, organizatorkami spotkania były Panie: Justyna Stokłosa oraz Beata Bienia.

Uczniowie dyskutowali ze sobą z zachowaniem zasad kultury oraz poprawności językowej, używali tylko argumentów rzeczowych i merytorycznych, nikt nie pomyślał nawet o osobistych wycieczkach, które w jakikolwiek sposób umniejszałyby przeciwnikowi. Przywoływali trafne argumenty, które popierali przykładami z własnego doświadczenia oraz odwoływali się do wzorców z literatury. Każda grupa tezę otrzymała kilka dni przed spotkaniem, co pozwoliło im bardziej merytorycznie przygotować się do dyskusji.

Debatą kierował Marszałek, to on udzielał głosu kolejnym osobom z drużyny. Jako pierwszy zabrał głos mówca ze szkoły w Rogowie, który powitał wszystkich zebranych oraz przedstawił swoją drużynę i ich stanowisko: Nauczanie zdalne jest korzystne dla uczniów . Po nim wystąpił pierwszy mówca opozycji, który zaprezentował stanowisko drużyny gołkowickiej: Nauczanie zdalne nie przynosi uczniom korzyści. Następnie głos wrócił do opozycji. Drugi mówca - podał inne argumenty za tezą, kolejny zbił argumenty strony przeciwnej, aż dotarliśmy do ostatniego mówcy, który przede wszystkim podsumował argumentację swojej drużyny. Grupa z Rogowa uważała, iż podczas nauki zdalnej bardziej rozwija swoje kompetencje informatyczne, lepiej korzysta z różnych aplikacji no i przede wszystkim chroni zdrowie swoje oraz swoich najbliższych, zaś grupa gołkowicka mówiła o braku motywacji, gorszej jakości przyswajania wiedzy, zaburzeniu relacji rówieśniczych i o problemach zdrowotnych.

Po skończonej wymianie zdań podziękowaliśmy za ciekawą dyskusję, nawet jeżeli w dalszym ciągu drużyny nie były przekonane do stanowiska drugiej grupy.

Kolejna, bardzo podobna, debata odbyła się 4 marca 2021 roku, była to dyskusja wewnątrzszkolna, również na platformie Teams, pomiędzy uczniami klas szóstych, siódmych i ósmych. Z tego spotkania wypłynęły zbliżone wnioski, gdyż temat był ten sam. Debata zarówno szkolna jak i międzyszkolna przyniosła młodzieży wiele korzyści, pozwoliła uczniom usłyszeć dobrze dobrane argumenty i przykłady. Pokazała im, jak umiejętności retoryczne wpływają na odbiorców wypowiedzi. Uczniowie poszerzyli swoje horyzonty, przekonali się, że można ze sobą kulturalnie i rzeczowo dyskutować - bez agresji, argumentów ad personam, z szacunkiem dla rozmówcy i jego poglądów.

 Żyjemy wszak w świecie, który nieustannie do nas przemawia przez różne media, mówi i próbuje przekonać do swoich racji, dlatego powinniśmy uczyć młode pokolenie umieć odsiewać fakty od opinii, prawdę od zręcznej manipulacji. Idealnym narzędziem do tego jest debata oksfordzka, która myślę ,że na długo pozostanie na językach wielu osób…

Beata Bienia

Uczestnicy Międzygminnej debaty oksfordzkiej dyskutujący na platformie Teams

Uczestnicy Międzygminnej debaty oksfordzkiej dyskutujący na platformie Teams

Uczestnicy Międzygminnej debaty oksfordzkiej dyskutujący na platformie Teams

 

do góry