Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Realizacja Programu na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji” w klasie 5 b/„Ja w świecie emocji”

Realizacja Programu na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji” w klasie 5 b

20 Czerwca 2024
Realizacja Programu na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji” w klasie 5 b

 W ramach lekcji wychowawczych uczniowie klasy 5 b od października 2023 r. do czerwca 2024 roku uczestniczyli w Programie na godziny wychowawcze “Ja w świecie emocji” dla klas 5 i 6 Fundacji Edukacyjnej Uniwersytet Dzieci.

Roczny program pracy został podzielony na 7 modułów tematycznych, które skupiały się na różnych obszarach, m.in. oswajaniu emocji, dbaniu o swoje granice, poznawaniu swoich mocnych stron czy budowaniu relacji z innymi. Podczas lekcji uczniowie pracowali w zespołach oraz indywidualnie, dyskutowali, analizowali przypadki i odgrywali różne role.

I MODUŁ Dobry Początek - Praca zespołowa wymaga elastyczności i uważności na innych.

W trakcie zajęć uczniowie przekonali się, że dzielenie się wiedzą i doświadczeniem między wszystkimi uczestnikami zespołu, może przynieść większe korzyści niż samodzielna, wytężona praca - plusy i minusy pracy w grupie.

II MODUŁ W świecie emocji - Im lepiej potrafimy okiełznać stres, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Uczniowie poznali wybrane techniki relaksacyjne do wykorzystania na co dzień. Dowiedzieli się, że złość sama w sobie nie jest uczuciem negatywnym, pełni ważną funkcję informacyjną. Może być także maską dla innych trudnych emocji, takich jak: lęk, wstyd czy smutek. W oparciu o termometr złości, dowiedzieli się, w jaki sposób łączy się ona z myślami i odczuciami z ciała. Poznali także i wypracowali własne strategie oswojenia tej emocji.

III MODUŁ Ja w kontakcie z innymi - Razem można zdziałać więcej niż samemu.

W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się, czym są wspólnoty i jakie korzyści przynosi identyfikowanie się z nimi. Poszukiwali rozwiązań sytuacji problemowej z perspektywy różnych wspólnot. Rozwijali swoją wrażliwość kulturową. Stworzyli regulamin wielokulturowej miejscowości oraz sprawdzali, dlaczego warto być tolerancyjnym i otwartym na innych. Rozwijali postawę tolerancji i szacunku wobec osób z niepełnosprawnością. Stworzyli bank dobrych praktyk z pozytywnymi postawami, możliwymi do stosowania w codziennym życiu.

IV MODUŁ Dbam o swoje granice - Wielu kłótni można uniknąć dzięki rozmowie.

Pracując w grupach, uczniowie przeanalizowali różne przypadki sytuacji konfliktowych i proponowali dla nich rozwiązania. Poznali w ten sposób jedną z form rozwiązywania konfliktów, jaką jest kompromis.

V MODUŁ Wiem, co potrafię - Nawet najwięksi indywidualiści pracują czasem w zespole.

Podczas zajęć uczniowie sprawdzili, w jaki sposób można czerpać wiedzę o świecie, a także co zrobić, by mieć pewność, że coś naprawdę istnieje. Wzięli udział w doświadczeniach, dzięki którym doskonalili umiejętność samodzielnego myślenia, sztukę porządkowania wiedzy oraz precyzyjnego wyrażania opinii. 
Nawet najwięksi indywidualiści pracują czasem w zespole. To nieuniknione, szczególnie, gdy jest się częścią klasy. W czasie zajęć uczniowie zastanawiali się co sprawia, że drużyna funkcjonuje prawidłowo.

VI MODUŁ Dbam o siebie - Regulacja emocji i skuteczna koncentracja uwagi.

W dobie przytłoczenia informacjami, uczniom trudno skupić się i przeżywać to, co dzieje się teraz. W czasie zajęć poznawali ćwiczenia, które pomagają regulować emocje i skutecznie koncentrować uwagę. Nawet miła sytuacja, która nas zaskoczy, może wywołać zakłopotanie. Dzięki zajęciom uczniowie uczyli się jak poradzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami, korzystając z zasad improwizacji.

VII MODUŁ Ja w podróży - Podsumowanie projektu - autorefleksja.

Zajęcia miały na celu podsumowanie roku szkolnego i opierały się na autorefleksji - komu i za co chcielibyśmy podziękować w mijającym roku szkolnym. Podsumowanie projektu i rozmowa o szeroko pojętym bezpieczeństwie - w jaki sposób mogę dbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne w czasie wakacji.

Po udokumentowaniu realizacji minimum 15 lekcji na podstawie wymienionych na koncie scenariuszy oraz po uzupełnieniu ankiety ewaluacyjnej dostępnej na koncie, Organizator udostępnił certyfikat dla nauczyciela, dyplomy dla uczniów oraz list do dyrekcji. 
Przystąpienie do programu umożliwiło wsparcie uczniów w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych. Dzieci trenowały umiejętność krytycznego myślenia i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi. W trakcie zajęć uczniowie mogli odkryć swój potencjał i pasję, a przede wszystkim rozwinąć naturalną ciekawość. Wzmocniła się także umiejętność współpracy w grupie, a tym samym integracja klasy.

Krystyna Kelner

 

do góry