Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Szkolna debata oksfordzka/Debata oksfordzka

Szkolna debata oksfordzka

12 Lutego 2022
Szkolna debata oksfordzka

Dzień Języka Ojczystego
Szkolna debata oksfordzka „Online czy offline?

 Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa...
Juliusz Słowacki

10 lutego  2022 roku na platformie Teams grupa uczniów z klas siódmych i ósmych wzięła udział w szkolnej debacie oksfordzkiej zorganizowanej przez panie: Beatę Bienię i Elżbietę Krzysztofczyk-Kosek. 
„Online czy offline?”- młodzi ludzie zdecydowali ,że porozmawiają o o tym, która przestrzeń jest im bliższa-wirtualna czy realna?
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego  przypada 21 lutego i został ustanowiony 23  lata temu (17 listopada 1999 r.) przez UNESCO jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952r. w Dhace, która została później stolicą niepodległego Bangladeszu. 
Przypomina o bogactwie różnorodności językowej i podkreśla jego wartość dla rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzkości. Przesłaniem święta jest ochrona języków ojczystych, promowanie wielojęzyczności i podkreślanie wartości edukacji językowej. 
Uczniowie, zgodnie z zasadami debaty oksfordzkiej, zostali podzieleni na dwie grupy.
Zespół ósmoklasistów dowodził, że to w przestrzeni  wirtualnej  tkwi  ogromny potencjał. W roli liderki  świetnie odnalazła się Paulina Szebesta, a argumentowali: Bartosz Radzanowski, Karol Majzner, Antoni Kurdziel , Zuzanna Nazarewicz. Wiktoria Nowomiejska  celnie podsumowała stanowisko swojej grupy: 
„Drużyna ósmoklasistów  podjęła stanowisko online. Naszym pierwszym  argumentem było to,iż spędzanie  czasu w Sieci  jest korzystne dla naszej przyszłości, gdyż coraz więcej zawodów wymaga umiejętnego posługiwania się  Internetem, Następnie  rozmawialiśmy o szybkim przekazywaniu sobie najświeższych  informacji o bliskim otoczeniu i świecie. Kolejnym argumentem była możliwość rozwijania  swoich paski, będąc  jednocześnie wspieranym  przez inne osoby w Sieci . Na samym końcu wspomniane były więzi międzyludzkie. Są one niezmiernie ważne i warto je budować i dbać o nie, nawet jeśli robimy to przez Internet. Wiele argumentów  zostało także odbitych . Zawzięcie dyskutowaliśmy  między innymi o hejcie , z którym można się spotkać online oraz  tym, kto może się kryć po drugiej stronie ekranu.”
Zespół siódmoklasistów zachęcał  do „zaprzyjaźnienia się” z przestrzenią realną, dzięki której możemy nawiązywać prawdziwe relacje,  rozwijać pasje, uprawiać sport, dbać o zdrowie. Pojawiły się argumenty o zagrożeniu płynącym z uzależnienia od technologii.  W roli liderki  świetnie sprawdziła się Amelia Cholajda . W argumentacji wspierali ją: Igor Majzner, ,Izabela Kobos, Mateusz Puchała, Paweł Oślizło. Trafnego podsumowania dokonał Aleksander Mucha. 
Dyskusja toczyła się w przyjaznej, życzliwej atmosferze. Uczniowi zwracali się do siebie z szacunkiem, słuchali  z uwagą i zainteresowaniem  wypowiedzi kolegów i koleżanek. Zręcznie żonglowali przemyślanym argumentami, przywołując ciekawe przykłady. 
Sztuka autoprezentacji, retoryki,umiejętność wyciągania wniosków, logicznego rozumowania, sprawnego, jasnego wyrażania myśli - to prawdziwa wartość debaty, dyskusji, rozmów. Wysoki poziom,merytoryczny, kultura słowa, interesujące i dojrzałe przemyślenia. 
To była ogromna przyjemność obserwować młodych ludzi prezentujących odważnie swój punkt widzenia. 
Przestrzeń wirtualna czy realna? - o tym warto i trzeba rozmawiać. Dziękujemy za inspirujące spotkanie.

Polonistki
Wiktoria Nowomiejska , uczennica klasy 8A

Logo znajdujące się na początku artykułu jest autorstwa nauczyciela historii pana Mateusza Łyska-współtwórcy facebookowej grupy nauczycieli zaangażowanych w projekt „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2022” . Otrzymaliśmy zgodę na udostępnianie na szkolnej stronie internetowej.

Plakat z napisem Dzień Języka Ojczystego 10 lutego 2022r.

 

 

 

do góry