W klasie IIIa realizowana jest innowacja pedagogiczna „ Bawimy się wesoło”
11 Listopada 2022
Współcześnie dzieci, zwłaszcza po pandemii, nie potrafią w sposób aktywny zorganizować sobie czasu wolnego. Często preferują rozrywki bierne tj. oglądanie telewizji, gry komputerowe, portale społecznościowe, zabawy w sieci. Wymienione powyżej sposoby spędzania wolnego czasu nie tylko wykluczają bycie aktywnym, ale także często podejmowane są samotnie. Dzieci przestają potrzebować do dobrej zabawy innych osób, nie odczuwają dyskomfortu z powodu braku kontaktów z rówieśnikami. Może to prowadzić do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, jak np. otyłości czy depresji. Dzieci nie rozwijają także kompetencji społecznych, które kiedyś ich rówieśnicy nabywali w naturalny sposób w rodzinie i podczas zabaw podwórkowych.
Metoda Ruchu Rozwijającego nawiązuje do wczesnodziecięcego doświadczenia człowieka i koncentruje się na rozwijaniu sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. Ćwiczenia oparte są na wykorzystaniu ruchu w sposób twórczy, dotyku, czyli bliskim kontakcie fizycznym, które mają sprzyjać tworzeniu więzi społecznych, emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa.
Zajęcia zazwyczaj odbywają w grupie i przyjmują formę pracy w parach, przy czym przeważnie parę tworzy dziecko i dorosły, nauczyciel, rodzic albo terapeuta, jednak nie jest to reguła i w czasie takich zajęć pary mogą tworzyć dzieci. Pary należy dobrać w zależnie od potrzeb uczestników i ich możliwości, co powoduje, że może być to praca dziecka z terapeutą, ale i również starszego dziecka z młodszym, albo dziećmi, których poziom rozwoju, stopień zaburzenia funkcjonowania psychomotoryczny jest różny.
Główną przyczyną opracowania tej innowacji było wyjście naprzeciw potrzebom ucznia „głodnego” ruchu i interakcji społecznych.
Elżbieta Frydrych