Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Szkolne debaty

Szkolne debaty

21 Czerwca 2022
Szkolne debaty

 Jeśli pozostajemy zamknięci w samych sobie,  
nie możemy się rozwijać. Natomiast, gdy wychodzimy do ludzi,  
poznajemy inne kultury, inne sposoby myślenia, 
 inne religie, zaczynamy tę wspaniałą przygodę, która nazywa się dialogiem.

Papież Franciszek

W środę 15 czerwca 2022 roku w naszej szkole, pod czujnym okiem pani Beaty Bieni, zostały przeprowadzone debaty, w których uczestniczyli uczniowie z klas siódmych i ósmych.

Na pierwszej godzinie lekcyjnej klasy ósme,  przeprowadziły rozmowę o tym, czy warto być tolerancyjnym. Uczniowie, zgodnie z zasadami debaty oksfordzkiej, zostali podzieleni na dwie grupy. W skład jednej z drużyn - osób popierających tolerancję - weszli: Igor Grabiec, Wiktoria Nowomiejska, Paulina Szebesta, Kinga Mendrela. Druga grupa uważała, że nie warto być tolerancyjnym, lepszym rozwiązaniem byłaby kłótnia. W roli lidera świetnie odnalazł się Bartosz Radzanowski, a argumentami zajęli się: Karol Majzner, Wiktor Majzner i Liliana Moszczyński . Pierwszy zespół uświadomił Nas, że warto być tolerancyjnym i otwartym na świat, gdyż dzięki temu unikamy niepotrzebnych wojen, bójek i konfliktów. Wiktoria Nowomiejska celnie podsumowała stanowisko swojej grupy:

” Przyjęliśmy stanowisko tolerancji. Nasz pierwszy argument dotyczył zwiększającej się agresji spowodowanej kłótniami. Następnie mówiliśmy o tym, że nietolerancja może negatywnie wpływać na naszą psychikę, dlatego warto tolerować siebie nawzajem bez względu na zainteresowania lub rzeczy, na które nie mamy wpływu, np. kolory skóry”. Uczestnicy dyskutowali o religiach i o tym, czy warto je akceptować. Przywołali także historie wzięte z życia codziennego. Przeciwna drużyna miała również trafne argumenty przeciw tolerancji: “Podejście to jest wyłącznie pragmatyczne: nie mówi o tym, że tolerancja jest postawą moralnie bardziej wartościową od nietolerancji - jest jedynie “użyteczniejsza” dla danego społeczeństwa.” oraz tolerancji pozytywnej: “Jeśli w danym społeczeństwie zaczyna przeważać postawa “życzliwej otwartości”, zanika możliwość publicznego wypowiadania sądów wartościujących o jakiejkolwiek grupie społecznej. Aktywne poszukiwanie wszelkich przejawów nietolerancji sprawia, że pojawia się konieczność ukrywania i autocenzurowania niektórych poglądów, gdyż można być łatwo oskarżonym o dyskryminowanie innych”-mówił Wiktor Majzner. Podczas debaty obecna była klasa 7B, która pełniła rolę widowni, a na koniec, Izabela Kobos wyraziła swoją opinię i podsumowała to wydarzenie. 

Na drugiej godzinie lekcyjnej klasa 7B przygotowała debatę na temat naszej miejscowości. Jedna grupa była za zmianami w Gołkowicach ,a w jej skład wchodzili: Laura Tatarczyk, Magdalena Szmańda, Julia Oślizło, Marcin Firla, Igor Majzner, Aleksander Głomb. Do grupy przeciw zmianom należeli: Paulina Stec, Izabela Kobos, Lena Gruszka, Zuzanna Karasek, Wiktoria Mendrela, Oliwia Witek, Julia Worach. Rolę przedstawiciela gminy pełnił Mateusz Puchała, ekologa - Damian Gaś, a reprezentantem mieszkańców był Igor Grabiec. Julia Worach trafnie podsumowała stanowisko swojej grupy: “ Wszystkie argumenty były poprawne, lecz podsumowując Gołkowice są już dobrze rozbudowaną miejscowością, niczego tutaj nie brakuje. Są sklepy, ławki, place zabaw, boiska, kościoły, w tym jeden zabytkowy. Roślinności też nie brakuje, znajdują się tu liczne jeziora, pola i lasy, w których można wyciszyć się i odpocząć.” 

Obie debaty toczyły się w przyjaznej, życzliwej atmosferze. Uczniowie zwracali się do siebie z szacunkiem, słuchali  z uwagą i zainteresowaniem  wypowiedzi kolegów i koleżanek. Zręcznie żonglowali przemyślanymi argumentami, przywołując ciekawe przykłady.   

Oliwia Witek, Julia Worach

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

Uczniowie z klas ósmych i z klasy siódmej biorący udział w debacie

 

do góry