Wiosenne inspiracje w Laboratoriach Przyszłości
O programie
Szkoła Podstawowa w Gołkowicach bierze udział w programie realizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Laboratoria Przyszłości. Założeniem tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Został opracowany katalog wyposażenia, wyszczególniono w nim wyposażenie podstawowe, które każda szkoła musi zakupić w ramach programu oraz wyposażenie dodatkowe. Nasza szkoła otrzymała 110,400 złotych i udało nam się pozyskać we właściwym czasie wszystkie materiały.
Z wyposażenia podstawowego otrzymaliśmy między innymi: drukarkę 3D z laptopem i akcesoriami, stację lutowniczą, sprzęt audio-wideo (sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć -aparat, oświetlenie do realizacji nagrań, mikrofony, statyw z akcesoriami, rejestrator dźwięku-dyktafon, blendę fotograficzną, green screen, słuchawki studyjne), który będzie wykorzystywany na zajęciach dodatkowych dziennikarsko-teatralnych.
Z wyposażenia dodatkowego pozyskaliśmy między innymi: roboty Kryptony dla uczniów starszych i młodszych, zestaw klocków konstrukcyjnych dla dzieci młodszych i starszych, długopisy 3D, zestaw nagłośnieniowy, tokarkę, okulary ochronne i plansze dydaktyczne oraz krzesła i stoliki.
W ramach tego programu szkoła została wyposażona w materiały, które będzie można wykorzystywać na lekcjach z techniki, informatyki, plastyki, w klasach 1-3 oraz na zajęciach dodatkowych, rozwijających zainteresowania dziennikarsko-teatralne.
Pracownia techniczna
Laboratoria Przyszłości w gołkowickiej szkole nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa….
Kreatywność jest wyjściem poza wyobraźnię,
bo wymaga, żeby daną rzecz rzeczywiście wykonywać,
a nie tylko myśleć o niej.
Ken Robinson
Tym razem materiały zakupione z programu Laboratoria Przyszłości zostały doskonale wykorzystane na lekcjach języka polskiego. Klasy szóste pracowały z klockami Korbo na wzór znanej metody Lego-Logos, która pomaga przeprowadzić ciekawe, inspirujące i angażujące zajęcia. Rozwija takie zdolności jak: analizowanie i syntezowanie treści, logiczne myślenie oraz uczy czytania ze zrozumieniem, słuchania innych, dyskutowania, pracy zespołowej, myślenia abstrakcyjnego i kreatywnego.
Młodzież z klas szóstych w grupach przeczytała ze zrozumieniem wiersze swoich rówieśników i przedstawiła to, w jaki sposób odebrała poznane treści za pomocą klocków Korbo. Tworzyli światy i budowle-własne interpretacje tekstu, zmieniając znaną metodę Lego-Logos na Korbo-Logos. Następnie każda grupa prezentowała swoje konstrukcje i podejmowała dyskusję nad tym: „co autor miał na myśli”.
Ta forma pracy wpłynęła na budowanie pozytywnej atmosfery i otwartości w grupie. Sprawiła, że lekcja stała się dla szóstoklasistów ciekawa , uwolniła w nich wyobraźnię i wyzwoliła kreatywność.
Laboratoria Przyszłości w gołkowickiej szkole
Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d
Dla uczniów zostało założone konto w programie Tinkercad, by tam rozpocząć przygodę z projektowaniem przestrzennym.
W miesiącu październiku i listopadzie podczas zajęć z grafiki, odbywających się z wykorzystaniem drukarki 3D zrealizowaliśmy następujące zadania:
- zapoznanie się z podstawami druku 3d (rodzaje i wykorzystanie technologi druku)
- poznanie narzędzia do projektowania Tinkercad i opanowanie jego funkcji
- zapoznanie z instrukcją do drukarki 3D i nauka jej obsługi
- próbne wydruki gotowych projektów.
Janusz Kozieł
Pracujemy z drukarką 3D
Nasze wydruki z wykorzystaniem drukarki 3d to ozdoby świąteczne, foremki do ciastek, zawieszki, breloki, spinacze, podstawki do telefonów, tabletów oraz własne projekty.
Oto wyniki naszej pracy podczas zajęć z informatyki.
Świąteczne Laboratoria Przyszłości
W grudniowe dni, w większości szkół, korytarze zdobią pachnące choinki, a na nich rozbrzmiewa śpiew kolęd. Wszyscy przygotowują się do wyjątkowego dnia w roku- Bożego Narodzenia , dlatego sprzęt pozyskany w programie edukacyjnym Laboratoria Przyszłości głównie w grudniowe dni był wykorzystywany na różnych lekcjach, nawiązujących do świąt.
Uczennice klasy ósmej na dodatkowych zajęciach z języka polskiego przesłały wybranym bohaterom literackim cudne i oryginalne życzenia, wykonując zimowo-świąteczne zdjęcia na green screenie. Green screen, czyli zielone tło, na którym wykonuje się zdjęcia i szybko można je obrobić. Natomiast klasa piąta mogła, przy pomocy zielonego tła, wykonać klasowe zdjęcia w świątecznej scenerii. Zaś klasa czwarta z panią Krystyną Kelner, wykorzystując długopisy 3D, stworzyła klasową gazetkę. Podczas szkolnych jasełek i koncertu kolęd również skorzystaliśmy ze sprzętu, zakupionego z programu. Wykorzystaliśmy sprzęt nagłaśniający oraz techniczno-informatyczny.
Cała szkoła owiana była klimatem świąt, a uczniowie mogli przy pomocy nowego sprzętu rozwijać swoje pasje i zainteresowania, przygotowując się do dnia, który znany jest nam każdemu od kołyski…
Beata Bienia
Świąteczne „Laboratoria Przyszłości”.
Lutowe Laboratoria Przyszłości to nowe pomysły…
W lutym materiały zakupione z programu Laboratoria Przyszłości zostały doskonale wykorzystane na dodatkowych zajęciach z języka polskiego. Uczestnicy zajęć z klasy ósmej przy użyciu drukarki 3D stworzyły dla Wisławy Szymborskiej medal w kształcie serca, aby wyrazić podziw dla jej wspaniałej twórczości literackiej. Dodatkowo, wykorzystując green screen, czyli zieloną ścianę i różne aplikacje, wykonały zdjęcia z Szymborską.
Ponadto pan Janusz Kozieł na informatyce w klasach szóstych skorzystał z zakupionych z projektu robotów, które urozmaiciły zajęcia i wprowadziły wiele pozytywnych emocji.
Takie formy pracy wpływają na budowanie pozytywnej atmosfery i otwartości w grupie. Sprawiają, że lekcje stają się ciekawe , uwalniają w nich wyobraźnię i wyzwalają kreatywność.
Beata Bienia
Lutowe Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki
Wydruki 3d w marcu
Na drukarce 3d wydrukowane zostały podstawki pod tablety i słuchawki, które są wykorzystane na lekcjach informatyki.
Zaprojektowane i wydrukowane zostało logo projektu "Laboratorium przyszłości" oraz cyfry do oznaczenia stanowisk. W związku z niedostosowaniem jednej z drukarek do dużych szpul z filamentem wydrukowany został dodatkowy uchwyt pozwalający w pełni wykorzystywać urządzenie 3d. Obchodziliśmy w marcu dzień liczby π przygotowaliśmy tarczę 3,1415............ cyfry z dokładnością do 22 miejsc po przecinku.
Wydruki 3d w marcu
Wiosenne inspiracje w Laboratoriach Przyszłości
Marzec w Laboratoriach Przyszłości upłynął pod znakiem literatury. Było lirycznie i…symbolicznie.
Uczniowie klasy 8A i 8C mieli możliwość poznania możliwości drukarki 3D. Została ona wykorzystana do stworzenia symboli: Polski Walczącej- kotwicy, oraz żółwia, malowanych na murach warszawskich budynków przez bohaterów utworu „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. Zaznajomili się z programem do tworzenia projektów. Niektórzy ósmoklasiści stworzyli własne pomysły. Dzięki atrakcyjnym narzędziom uczniowie utrwalili wydarzenia oraz działania w ramach akcji Małego Sabotażu. To była świetna powtórka przed egzaminem ósmoklasisty.
Natomiast uczniowie klasy 4A podczas zajęć dodatkowych z języka polskiego zapoznali się z niezwykłą twórczością Wisławy Szymborskiej. Wykorzystując green screen oraz aplikację Chromavid, stworzyli niepowtarzalną sesję fotograficzną z mistrzynią słowa.
Tworząc liryczne kadry, uczniowie wykazali się kreatywnością i wrażliwością. Takie spotkania z wykorzystaniem nowoczesnej technologii wyzwalają moc pozytywnej energii, oswajają z nieprzystępnymi zagadnieniami, wyzwalają kreatywność i inspirują do twórczego działania.
Polonistki