Unia Europejska - Projekty
Strona główna/O Szkole/Laboratoria Przyszłości/Laboratoria Przyszłości w gołkowickiej szkole /Świąteczne „Laboratoria Przyszłości”./Lutowe Laboratoria Przyszłości/Wydruki 3d w marcu/Wiosenne inspiracje w Laboratoriach Przyszłości

Wiosenne inspiracje w Laboratoriach Przyszłości

Logo Laboratoria Przyszłości     Logo Ministerstwa Edukacji i Nauki

 

O programie

Szkoła Podstawowa w  Gołkowicach bierze udział w programie realizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Laboratoria Przyszłości. Założeniem tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Został opracowany katalog wyposażenia, wyszczególniono w nim wyposażenie podstawowe, które każda szkoła musi zakupić w ramach programu oraz wyposażenie dodatkowe. Nasza szkoła otrzymała 110,400 złotych i udało nam się pozyskać  we właściwym czasie wszystkie materiały.

Z wyposażenia podstawowego otrzymaliśmy między innymi: drukarkę 3D z laptopem i akcesoriami, stację lutowniczą, sprzęt audio-wideo (sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć -aparat, oświetlenie do realizacji nagrań, mikrofony, statyw z akcesoriami, rejestrator dźwięku-dyktafon, blendę fotograficzną, green screen, słuchawki studyjne), który będzie wykorzystywany na zajęciach dodatkowych dziennikarsko-teatralnych.

Z wyposażenia dodatkowego pozyskaliśmy między innymi: roboty Kryptony dla uczniów starszych i młodszych, zestaw klocków konstrukcyjnych dla dzieci młodszych i starszych, długopisy 3D, zestaw nagłośnieniowy, tokarkę, okulary ochronne i plansze dydaktyczne oraz krzesła i stoliki.

W ramach tego programu szkoła została wyposażona w materiały, które będzie można wykorzystywać na lekcjach z techniki, informatyki, plastyki, w klasach 1-3 oraz na zajęciach dodatkowych, rozwijających zainteresowania dziennikarsko-teatralne.

Pracownia techniczna

Pracownia techniczna została wyposażona w nowoczesne zestawy edukacyjne w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupiony sprzęt jest zgodny z wymogami edukacji w nurcie STEAM, który daje możliwość wykorzystania pełnego potencjału dzieci i młodzieży w kształtowaniu kompetencji przyszłości. Nazwa STEAM to pierwsze litery słów Science - Nauka, Technology - Technologia, Engineering - Inżynieria, Art. - Sztuka, Mathematics- Matematyka. Nauka w nurcie STEAM rozwija kreatywność, przedsiębiorczość, kompetencje technologiczne, projektowe i społeczne oraz wiarę w siebie i świadomość swoich mocnych stron i talentów. Konstruowanie i programowanie robotów dzięki tym zestawom to czysta zabawa.
 
Nauka konstruowania i programowania podczas lekcji techniki
 
Nauka konstruowania i programowania podczas lekcji techniki
 
Nauka konstruowania i programowania podczas lekcji techniki
 
Nauka konstruowania i programowania podczas lekcji techniki
 
 

Laboratoria Przyszłości w gołkowickiej szkole nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa….

 

Kreatywność jest wyjściem poza wyobraźnię,
bo wymaga, żeby daną rzecz rzeczywiście wykonywać,
a nie tylko myśleć o niej.
 Ken Robinson

Tym razem materiały zakupione z programu Laboratoria Przyszłości zostały doskonale wykorzystane na lekcjach języka polskiego. Klasy szóste pracowały z  klockami Korbo na wzór znanej metody Lego-Logos, która pomaga przeprowadzić ciekawe, inspirujące i angażujące zajęcia. Rozwija takie zdolności jak: analizowanie i syntezowanie treści, logiczne myślenie oraz uczy czytania ze zrozumieniem, słuchania innych, dyskutowania, pracy zespołowej, myślenia abstrakcyjnego i kreatywnego. 
Młodzież z  klas szóstych  w grupach przeczytała ze zrozumieniem wiersze swoich rówieśników i przedstawiła to, w jaki sposób odebrała poznane treści za pomocą klocków Korbo.  Tworzyli światy i budowle-własne interpretacje tekstu, zmieniając znaną metodę Lego-Logos na Korbo-Logos. Następnie każda grupa prezentowała swoje konstrukcje i podejmowała dyskusję nad tym:  „co autor miał na myśli”.
Ta forma pracy wpłynęła na  budowanie pozytywnej atmosfery i otwartości w grupie. Sprawiła, że lekcja stała się dla szóstoklasistów ciekawa , uwolniła w nich wyobraźnię i wyzwoliła kreatywność.

Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

logo laboratorium przyszłościPodczas lekcji informatyki w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie klas VIII zapoznali się z drukarką 3d FlashForge Adventurer. Pracowali w programie Tinkercad z projektowaniem przestrzennym.
Dla uczniów zostało założone konto w programie Tinkercad, by tam rozpocząć przygodę z projektowaniem przestrzennym.
W miesiącu październiku i listopadzie podczas zajęć z grafiki, odbywających się z wykorzystaniem drukarki 3D zrealizowaliśmy następujące zadania:
  • zapoznanie się z podstawami druku 3d (rodzaje i wykorzystanie technologi druku)
  • poznanie narzędzia do projektowania Tinkercad i opanowanie jego funkcji
  • zapoznanie z instrukcją do drukarki 3D i nauka jej obsługi
  • próbne wydruki gotowych projektów.

Janusz Kozieł

Laboratorium Przyszłości - wydruki 3d Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

Laboratorium Przyszłości -wydruki 3d

Pracujemy z drukarką 3D

logo Laboratoria Przyszłości

Nasze  wydruki z wykorzystaniem drukarki 3d to ozdoby świąteczne, foremki do ciastek, zawieszki, breloki, spinacze, podstawki do telefonów, tabletów oraz własne projekty.
Oto wyniki naszej pracy podczas zajęć z informatyki.
 
Janusz Kozieł
 
Uczeń z wydrukowaną foremką
 
Uczeń z wydrukowaną foremką
 
Podstawka do telefonu
 
Wydruki 3D
 

Świąteczne Laboratoria Przyszłości

 

W grudniowe dni, w większości szkół, korytarze zdobią pachnące choinki, a na nich rozbrzmiewa śpiew kolęd. Wszyscy przygotowują się do wyjątkowego dnia w roku- Bożego Narodzenia , dlatego sprzęt pozyskany w programie edukacyjnym Laboratoria Przyszłości głównie w grudniowe dni był wykorzystywany na różnych lekcjach, nawiązujących do świąt. 
Uczennice klasy ósmej na dodatkowych zajęciach  z języka polskiego przesłały wybranym bohaterom literackim cudne i oryginalne życzenia, wykonując zimowo-świąteczne zdjęcia na green screenie. Green screen, czyli zielone tło, na którym wykonuje się zdjęcia i szybko można je obrobić. Natomiast klasa piąta mogła, przy pomocy zielonego tła, wykonać klasowe zdjęcia w świątecznej scenerii. Zaś klasa czwarta z panią Krystyną Kelner, wykorzystując długopisy 3D, stworzyła klasową gazetkę. Podczas szkolnych jasełek  i koncertu kolęd również skorzystaliśmy ze  sprzętu, zakupionego z programu. Wykorzystaliśmy sprzęt nagłaśniający oraz techniczno-informatyczny. 
Cała szkoła owiana była klimatem świąt, a uczniowie mogli przy pomocy nowego sprzętu rozwijać swoje pasje i zainteresowania, przygotowując się do dnia, który znany jest nam każdemu od kołyski…

Beata Bienia

Lutowe Laboratoria Przyszłości to nowe pomysły…

W lutym materiały zakupione z programu Laboratoria Przyszłości zostały doskonale wykorzystane na dodatkowych zajęciach z języka polskiego. Uczestnicy zajęć z klasy ósmej przy  użyciu drukarki 3D stworzyły dla Wisławy Szymborskiej medal w kształcie serca, aby wyrazić podziw dla jej wspaniałej twórczości literackiej. Dodatkowo, wykorzystując green screen, czyli zieloną ścianę i różne aplikacje, wykonały zdjęcia z Szymborską. 
Ponadto pan Janusz Kozieł na informatyce w klasach szóstych skorzystał z zakupionych  z projektu robotów, które urozmaiciły zajęcia i wprowadziły wiele pozytywnych emocji. 
Takie formy pracy wpływają na  budowanie pozytywnej atmosfery i otwartości w grupie. Sprawiają, że lekcje stają się ciekawe , uwalniają w nich wyobraźnię i wyzwalają kreatywność.

Beata Bienia

Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki

W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła roboty edukacyjne Abilix Krypton i długopisy Banach 3D. Na lekcjach techniki uczniowie mieli okazję zapoznać się z ich działaniem i obsługą. Była to świetna okazja do rozwijania umiejętności koncentracji, zdolności widzenia przestrzennego  i ćwiczenia małej motoryki.

Mateusz Andrzejuk
 
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki
 
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki
 
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki
 
 

Wydruki 3d w marcu

Na drukarce 3d wydrukowane zostały podstawki pod tablety i słuchawki, które są wykorzystane na lekcjach informatyki.
Zaprojektowane i wydrukowane zostało logo projektu "Laboratorium przyszłości" oraz cyfry do oznaczenia stanowisk. W związku z niedostosowaniem jednej z drukarek do dużych szpul z filamentem wydrukowany został  dodatkowy uchwyt pozwalający w pełni wykorzystywać urządzenie 3d. Obchodziliśmy w marcu dzień liczby π  przygotowaliśmy tarczę 3,1415............ cyfry z dokładnością do 22 miejsc po przecinku.

 Wiosenne inspiracje w Laboratoriach Przyszłości

Marzec  w Laboratoriach  Przyszłości upłynął pod znakiem literatury. Było lirycznie i…symbolicznie. 
Uczniowie klasy 8A  i 8C mieli możliwość poznania  możliwości  drukarki 3D. Została ona wykorzystana do stworzenia symboli: Polski Walczącej- kotwicy, oraz żółwia, malowanych na murach warszawskich budynków przez bohaterów utworu „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.  Zaznajomili się z programem do tworzenia projektów. Niektórzy ósmoklasiści  stworzyli własne pomysły. Dzięki atrakcyjnym narzędziom uczniowie utrwalili wydarzenia oraz działania w ramach  akcji Małego Sabotażu. To była świetna powtórka przed egzaminem ósmoklasisty.
Natomiast uczniowie klasy 4A podczas zajęć dodatkowych z języka polskiego zapoznali się z niezwykłą twórczością Wisławy Szymborskiej. Wykorzystując green screen  oraz aplikację Chromavid, stworzyli niepowtarzalną sesję fotograficzną z mistrzynią słowa. 
Tworząc liryczne kadry, uczniowie wykazali się kreatywnością i wrażliwością. Takie spotkania z wykorzystaniem nowoczesnej technologii wyzwalają moc pozytywnej energii, oswajają z nieprzystępnymi zagadnieniami, wyzwalają kreatywność i inspirują  do  twórczego działania.

Polonistki

do góry